התמקדות, כמו כל הדברים הטובים, היא גם טכניקה שאפשר ללמוד ליישם, וגם גישה פילוסופית עמוקה לחיים.

בהתמקדות אנחנו מקשיבים לעצמנו דרך חיבור פנימה, אל אותם קולות פנימיים שרוצים להישמע ולהתבטא.
אנחנו לומדים לשהות עם התחושות, בלי לנסות לשנות אותן.
אנחנו לומדים לקבל בלי תנאי חלקים בנו שאולי קצת יותר קשה לנו איתם.
מתוך ההקשבה, השהיה והקבלה, נוצר מרחב בטוח לבפנים שלנו כדי להתבטא,
ונוצרת אפשרות לשינוי. ברכות.

התמקדות אפשר לעשות בכמה דרכים והקשרים:

בפגישה חד פעמית, בנושא ספציפי, כדי לקבל בהירות או לצאת מתקיעות לגבי אותו נושא.
דוגמאות:
– אפשר להתמקד על ריב  (חד פעמי, או כזה שתמיד חוזר על עצמו) שיש לי עם אדם קרוב.
– על משהו שמאד מטריד אותי בעבודה.
– על איך לתמוך בילד שלי בנושא מסויים.

אפשר גם לעשות תהליך ממוקד, שבו לא 'נחפור', אלא נתמקד במשך מספר פגישות על נושא אחד, שמבקש קצת יותר תשומת לב, או שנרצה להעמיק בו ובמה שהוא מעלה.

ואפשר גם להתמקד בתוך הקשר טיפולי.

איך התמקדות משתלבת עם פסיכותרפיה גופנית?

התמקדות היא חלק מתפישת העולם שלי כמטפלת, ולכן באה לידי ביטוי באופן טבעי בכל פגישה.
גם כאשר אנחנו לא 'מתמקדים' (כלומר מבצעים את הטכניקה המובנית, ששת הצעדים), אנחנו מקשיבים, שוהים ומקבלים.

לעבודה בהתמקדות בתוך הקשר טיפולי יש יתרונות גדולים:

1. ההיכרות ההדדית הממושכת, ויצירת הקשר והאמון בין המטפל למטופל, מאפשרת לדייק את התהליך ההתמקדותי למקומות שנכונים ביותר למטופל.

2. את התכנים ואת ההקשרים שעולים אפשר לקחת הלאה, לרמה נוספת של חקירה, ולהעמיק באופנים שבהתמקדות עם שותף (אפילו קבוע אמין ובטוח) לא יכולים להגיע אליהם.

3. התפישה הרחבה ויכולת ההתבוננות ('האוזן הרגישה') של המטפל יוצרים הזדמנות לחלקים שאולי במקום אחר היו נשארים בצל, להישמע, ולקבל מקום והכרה.

עוד על מהי התמקדות
עוד על פסיכותרפיה גופנית
פוסטים בבלוג הקשורים להתמקדות